coachlife.blogg.se

Delar med mig av mitt liv som pappa, äkta make och skridskotränare.

Sochi i sikte & Allround-SM i Uppsala

Kategori: Allmänt

I veckan blev det klart att min adept David Andersson blev uttagen i den svenska OS-truppen till Sochi 2014. Ett beslut som vi har både hoppats & väntat på sedan världscupsblocket tog slut. Likaså fick jag också besked att min andra adept Nils van der Poel blev uttagen till SOK's Topp- & Talangsatsning vilket innebär att SOK kommer att stötta Nils i hans satsning mot att bli en internationell toppåkare. Som tränare känns det väldigt stort, och ett bra besked på att det vi gör håller en hög professionell nivå.

Vägen till en OS-biljett samt att bli utvald till SOK's Topp- & Talangsatsning kräver oerhört mycket arbete. För en aktiv handlar det om att komma motiverad till varje pass, alltid ge 100% i det man gör och alltid tro på sig under ett antal år. Självklart finns det pass som inte alltid går som planerat, men då handlar det om att blicka framåt och fortsätta tro på det man gör. 

Som tränare är arbetet ungefär likadant. Man har planer & idéer i huvudet om hur man ska nå framgång & utvecklas. Därefter handlar det om att få ut det till de aktiva så att de förstår mina tankar. Likaså handlar det alltid om att ge 100% på varje träning och motivera mina åkare till att vilja och orka att ta i ännu mer. Sedan ska man ha bra människor som sluter upp i satsningen. Här vill jag ge ett extra tack till bl.a. Lars-Ove Hedin på Rygg & Ledkliniken som ansvarar för styrketräningen för mina aktiva,  Skridskoklubben Trollhättan & Svenska Skridskoförbundet som har stöttat i den satsning som jag trott på och även gjort det möjligt för mig att jobba med skridsko på heltid. Vi ska jobba vidare på samma linje med att jobba långsiktigt. För Davids & Nils del så har de fostrats in en klubbmiljö där grunden för att bli en duktigare skridskoåkare & idrottare lagts. Därefter har SSF kommit in och stöttat upp och gett bra förutsättningar att åka på träningsläger och deltaga på internationella tävlingar för att successivt ta utvecklingssteg. Det långsiktiga arbetet kommer fortgå eftersom mina åkare fortfarande är väldigt unga och har många år kvar som elitaktiva skridskoåkare. Personligen har jag satt mina målsättningar fram till 2022 där jag önskar att ett OS kommer arrangeras i Stockholm med ett klart större gäng både i hastighet och short-track. Innan dess har vi OS 2018 där jag kommer jobba mot att ha aktiva som både startar individuellt men också i ett lagtempolag. Så efter säsongen så handlar det om att sätta en ny period och fortsätta arbetet med mina aktiva.

I helgen arrangeras Allround-SM i Uppsala & Studenternas IP på klassisk bandyis. Från min klubb har jag med mig 7 aktiva där vårat mål är att ta medaljer på samtliga sträckor både individuellt och som lag, dock ej lagtempo för damer då vi enbart har 2/3 åkare för att bli ett komplett lag.
Distanserna som herrarna kör är:
500m
5000m
1500m
10000m
Lagtempo 8v

Damer:
500m
3000m
1500m
5000m
Lagtempo 6v

De aktiva från SK Trollhättan är:
Tilda Carlsson
Hanna van der Poel
Wilhelm Ekensskär
Hampus Larsson
Fredrik Forsell
Nils van der Poel
David Andersson

Mer info går att finna på www.skridsko.se & www.sktrollhattan.se

Med på denna resa är även min familj! Vi har tillbringat en minisemester i Stockholm i samband med lite arbete på kansliet. Nu finns de med även i Uppsala. Det är helt underbart att ha med familjen samtidigt som jag kan heja på mina större barn från SKT. 

Efter denna tävling väntas några dagar med julfirande och högkvalitativt familjeliv. 

Jag vill passa på att önska alla vänner, läsare, följare & samarbetspartners God-Jul & Gott nytt år!


Kommentarer


Kommentera inlägget här: