coachlife.blogg.se

Delar med mig av mitt liv som pappa, äkta make och skridskotränare.

Båtskalle & Min farmor

Kategori: Allmänt

Vecka 38 bestod av känslomässig berg & dalbana. Min yngste son Sigge opererade huvudet för något annorlunda som båtskalle. Vad är då båtskalle? Följande beskrivning från Wikipedia

"Sagittal synostos eller båtskalle är ett sjukdomstillstånd som innebär att bensömmen mellan främre och bakre fontanellen i ett barns kranium slutits för tidigt, vilket hindrar skallen att växa normalt. Sagittal synostos är den vanligaste formen av kraniosynostos (för tidig slutning av kraniets suturer). Tillståndet behandlas idag effektivt med kirurgi."

Hela ingreppet & den behandling som min son fick går inte att beskriva. Jag är oerhört tacksam för den vård som vi kan tillgå i vår del av världen. Från första sekund blev vi väldigt omhändertagna & självklart var både jag & min fru väldigt nervösa. Lättnaden var enorm då vi fick samtalet att ingreppet var klart, och det är svår att förklara hur det känns. Man skulle kunna förklara det som att det känns att jag släpat runt ett lass blytunga stenar då vi fick reda på att han skulle opereras. När allt var klart var det lättare att släppa det lasset. Nu har Sigge 4st fjädrar som ska hjälpa skallen att ge dess rätta form. Fjädrarna ska sitta i ca 6 månader.




Mitt upp i allt detta så lämnade min värdefulla & underbara farmor oss. För ca 1 vecka sedan fick hon ett astmaanfall samt en propp som satte sig så illa att hon inte klarade av det. Min farmor har stått mig väldigt nära & hon lämnar ett otroligt tomrum efter sig. Farmor fanns alltid tillhands när jag var liten & framförallt såg hon till att jag alltid kom till isbanan. Hon har fixat den varma & goda saften efter varje ispass så länge jag kan minnas. Hon kommer vara saknad & efterlängtad av många. Vila i frid farmor. Förevigt älskad & föralltid saknad.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: