coachlife.blogg.se

Delar med mig av mitt liv som pappa, äkta make och skridskotränare.

Bra dag på isen & spikmattan

Kategori: Allmänt

Idag söndag gjorde David 5 x 500m där fokuset skulle vara avslappning i åkningen & sätta samtliga ingångar med perfektion. Hemma på europa-is så brukar vi trycka på lite extra för göra 28"/varv. Idag skulle intensiteten inte vara prioriterad utan enbart fokus på tekniska saker. Rent åkmässigt såg det ut som en klassisk inåkning men stoppuret visade varvtider mellan 28,4-28,8"/varv. Likaså utförde David de tekniska detaljerna på ett perfekt sätt. Jag tror att kombinationen av en pigg David & med en utav världens snabbaste isar passar bra just nu. 

Eftermiddagens pass innefattade 3x10' tröskelintervall på cykel. Denna dag kan klassas som den första dagen där David fick svettas lite, iallafall på cykeln. Varför vi väntar med att trycka på är för att ge krippen en bra möjlighet att acklimatisera sig med höjden.

Kommand vecka innefattar 1 pass styrka, 1 pass cykel (distans/låg intensivt), 1 pass tempo på is & race prepp. På fredag startar årets första världscup då David kör 500m följt av 1000m (lördag) & 1500m (söndag). Hoppas på en bra kommande vecka.

Mellan träningar så blir det en del pappers & planeringsarbete samt tid för lite egenträning. Just nu är det corestyrka & yoga som gäller för mig. För att verkligen finna en bra avslappning så använder jag mig av min spikmatta. Spikmattan ger mig även en bra möjlighet att praktisera meditation. Det gör förjäkla ont att lägga sig på mattan & ta sig upp från den, men däremellan är det bara att slappna av & "andas ut" smärtan. Ibland har det hänt att jag somnat på den. Det kanske låter lite mumbo-jumbo men för mig fungerar det fint.

Ha de gott!
Mattias

Kommentarer


Kommentera inlägget här: