coachlife.blogg.se

Delar med mig av mitt liv som pappa, äkta make och skridskotränare.

Boktips

Kategori: Allmänt


Det tog mig cirka 4 år att öppna en bok & börja läsa. Varför så lång tid? Efter min senaste examen från Lärarutbildningen på Göteborgs Universitet var jag helt slut i huvudet & lovade mig själv att inte öppna en bok på många år. Jag anser att jag uppnått det målet, om man nu kan anse att det är ett mål? Helt sant kanske det inte är med tanke på att jag har läst en hel del barnböcker för mina söner, vilket fyller ett syfte för både barnen & mig. Men ur ett helt & hållet egoistiskt perspektiv har jag inte ägnat mycket tid åt läsning. 

De två senaste böckerna som jag läst är biografin om Steve Jobs & Björn Ferrys bok Ferry Tale. Boken om Jobs är en tjock bok som var väldigt tung i början, inte bara tung att hålla utan själva innehållet. Men efter att läst ut boken så var helheten väldigt bra. Mycket intressant fakta om hur Apple startade, Jobs filosofi av kombinationen med design, teknik & utveckla fantastiska produkter. Jobs var en otroligt kreativ konstnär som såg sig själv som en hippie & ställde stora krav på sina medarbetare. Gillar man Apple & är intresserad av ledarskap så rekommenderar jag boken.

Ferry Tales påminde mig stundtals av Ulf Lundells Frukost på en främmande planet. Korta kapitel med intressant innehåll. Björn berättar ur ett dagboksperspektiv om hur han levde sitt liv som elitidrottare, pappa & sambo. Björn är väldigt öppen med sitt privatliv, möten & dialoger med andra människor. Det märks att Björn verkligen uppskattar sitt hem & närmiljö. Är man själv elitidrottare eller befinner sig inom elitmiljön så är boken verkligen värd att läsa. Man finner ut hur mycket träning som krävs, att uppoffra mycket för att göra sin satsning & framförallt hur viktigt det är med rätt inställning till elitidrott. Boken är väldigt rolig att läsa & personligen är jag stolt & uppskattar att just jag blev omnämnd i boken. Om du läser boken & kommer till sidan som berör spänsthopp i skridskoställning med skridskotränaren, då vet du vem det är som ger instruktionerna i övningarna.

Just nu läser jag om Familjen Kennedy. Har dock inte kommit så långt i boken, men så här långt är den väldigt intressant. Kan inte säga att jag har så mycket fakta om familjen förutom att delar av familjemedlemmarna har blivit utsatta otroliga tråkigheter. Eventuellt blir det en summering längre fram. Innan dess tänkte jag också läsa boken om Magnus Hedman När ljuset släckts. Tror den kan vara intressant.

Jag är inne i någon sorts träsk med självbiografi/fakta böcker. Jag vill ha fakta om sanna historier och händelser. Böcker som berör fantasyområdet överlämnar jag till min fru. Det är hennes verktygslåda.

Har du tips på intressanta böcker som berör mitt område så får ni gärna höra av dig till mig.

Vänder blad & läser vidare
Mattias

Kommentarer


Kommentera inlägget här: