coachlife.blogg.se

Delar med mig av mitt liv som pappa, äkta make och skridskotränare.

Camp Salt Lake...over but not out

Kategori: Allmänt

USA och Salt Lake City är nu lämnat och just nu befinner jag mig i Calgary i Kanada. Salt Lake City är inte dett avslutat kapitel. Jag och åkarna kommer att resa dit igen den 11:e november. 
 
 
Salt Lake är bl.a. känd som Mormonernas huvudstad, men några mormoner såg vi inte mycket av. Däremot stoltserar amerikanerna med sin stora och mäktiga "stars and stripes" flagga. Man kan verkligen känna att de är stolta över sin flagga och sitt land. Blev dock väldigt förvånad en dag då jag förde en dialog med en soldat för US Army. Han ställde en rak och öppen fråga som löd: Vad tycker ni egentlinegn om vårat land och vi som bor här? Jag blev relativt paff och fick tänka igenom relativt länge vad jag egentligen tycker? Jag har inget ont om USA utan tycker att folket är väldigt trevliga och bemötande. Visst, amerikanerna gillar stora saker som bl.a. stora bilar med en stora motorer, och att man verkligen går all in när man vill utföra något. Ibland kan det ha sina fördelar tillika sina nackdelar. USA är inte landet "lagom", tror inte ens det begreppet finns här. Soldaten som numera står på reservlistan och väntar på uppdrag i armen var av en annan åsikt. Han var lite lätt avundsjuk på oss som bor i Sverige och Europa. Han menade på att USA är på väg åt helt fel håll, och han hade inget emot att följa med oss hem. Likaså var han ett stort fan av Volvo, så mitt i vår diskussion kring hur våra länder fungerar så hamnade vi i prat kring olika volvomodeller. Han visade bilder på sina favoritbilar och vilka han hade haft under åren. Vi var väldigt överrens om att Volvo är en väldigt bra bil. Vår bil under vistelsen i Salt Lake var en skön Chevrolet, modell större. 
 
 
Träningen i SLC är jag nöjd med. Vi har fått känna på hur snabbt det kan gå på höglandsbanor och vilka tekniska moment som är mer avgörande att jobba med i jämförelse på en låglandsbana. Vi har varvat lugnare träning med höginitensiv träning med målet att förbereda kropparna mot kommande distanser. Min förhoppning och tro är att den genomförda träningen ska ge bra effekt till kommande världscupstävlingar i Calgary och Salt Lake City. Visst det är en OS-säsong, men för min del så ligger det för långt fram i tiden att lägga fokus på. Jag jobbar hellre HÄR & NU med mina åkare. För att ta sig till OS måste vi prestera här och nu, så receptet och konceptet är enkelt, vi åker fort här och nu.
 
David Andersson är redo                               Nils van der Poel kör kurvgång
 
Utöver träning så har jag passat på att köpa nya skor och kläder till både familjen och mig själv. Begreppet Outlett kommer till sin rätta här då det verkligen är billigt att handla. Ett par bra Nikeskor för 200-300krkr har jag svårt att hitta hemma. Eller köp 3 par skor på Adidas store men betala för 2, dvs mellan 500-600kr för 3 par bra och fina löparskor eller vanliga sneekers. Eller varför inte ett par jeans från Ralph Laurent för 150kr som normalt kanske kostar mellan 1000-1500kr i Sverige? Jag är väldigt osäker på det svenska priset då jag knappt köper kläder hemma. Dels pga av priserna men också för att jag inte har detta som min största hobby. Men när priserna är så låga som de är, så dras jag liksom in i dessa affärer. Självklart har även jag passat på att aktivera mig. Jag har testat att spela squash för första gången i mitt liv. En idrott som känns som att man blir jagad av en arg boll som bara vill träffa en, samtidigt som man försöker slå bort den från en. Som tur var är det en massa väggar som man kan sikta på. Mina adepter David och Nils fick sig en lektion hur man ska spela. Jag segrade över båda och väljer därmed att avsluta min squashkarriär. Likaså har jag släpat mig upp på löpbandet igen. Avverkade 2x5km löpning med en skräckblandad förtjusning. Målet är att komma i form och göra ett bra Göteborgs varv. Men som sagt, jag jobbar ju som sagt HÄR & NU och har ingen brådska till maj.
 
 
Nu fortsätter äventyret i Calgary och Kanada och en summering kommer efter att tävlingarna är avslutade. 
 
Önskar alla en bra start på veckan!
Mattias
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: